På Fotografiska i Stockholm pågår för närvarande utställningen White Nights in Wonderland signerad en av Kinas mest beryktade samtida fotografer, Feng Li. Li är verksam inom samtida fotografi och hans arbete genomsyras av ett eget bildspråk och en ironisk underton. Utställningen på Fotografiska innehåller cirka 200 verk och spänner över en 20-årsperiod. För den som är sugen på ikoniska verk med en unik sarkasm och med storstäder som Paris, Tokyo, Shanghai och Lis hemstad Chengdu som kuliss är utställningen ett hett tips och pågår till och med den 24 november. I det här inlägget riktar vi vårt objektiv mot en miljö som kan vara minst lika pulserande och spännande att skildra som världsmetropoler, nämligen spelmiljön.
Bakgrund – från fysiskt till digitalt
Att ta dynamiska bilder som kretsar kring spel och den därtill hörande miljön innebär oändliga möjligheter. En första avgränsning kan vara att bestämma sig för om man vill skildra den traditionella, fysiska spelvärlden eller den mer samtida, digitala miljön. Detta då stora delar av spelvärlden, däribland pokerbranschen, genomgått en radikal förändring de senaste 25 åren. Vid 2000-talets början ägde nämligen en övergång rum från enbart landbaserade anläggningar till digitala plattformar online med liknande utbud av klassiska poker- och casinospel som bland annat kort- och bordsspel och slots. Även om bilder i poker- och casinomiljö traditionellt skildrat neonskyltar i Vegas, närbilder på kortlekar över en grön filtduk och spelare med djupt koncentrerade miner bjuder det nya digitala spellandskapet på nya infallsvinklar och kreativa lösningar för den som är sugen att ta sig an utmaningen.
Hitta rätt motiv
En bra utgångspunkt när man fotar i spelmiljö är att hitta rätt motiv. Motivet kan såväl bestå av objekt som människor men ledordet ska vara att fånga dynamiska rörelser och ögonblick. Man kan till exempel bestämma sig för att fota ett rum där en pokerturnering äger rum och rikta in sig på vinklar eller vrån i en sådan miljö som möjliggör rätt ljussättning och dramatisk effekt. Hitta gärna en unik vinkel och undvik tomma, blanka fält för att skapa rätt känsla. Väljer du att använda en eller flera personer som motiv bör nämnas att pokerfotografi sällan handlar om att fota porträtt. Pokerspelare är vanligtvis så uppslukade av sitt spelande att de inte kan instrueras att sitta eller posera på ett särskilt sätt. Väljer du att fånga en person ska du därför sträva efter att fånga dynamiska rörelser gruppvis eller individuellt. Du kan välja att rikta in dig på personens ansiktsuttryck eller mimik för en mer konstnärlig touch. Likaledes kan du fokusera på en handrörelse eller en kortlek i någons händer mot en intressant bakgrund. Vill du ta ett helt annat grepp kan du rikta kameran mot publiken och fånga deras reaktioner på spelandet som pågår.
Faktorer att beakta
På större, prestigefyllda pokerturneringar och liknande krävs ofta presskort av olika slag för att få åtkomst och rätt att fota. Fördelen med att fota större events av detta slag är att du ofta får hjälp på traven med ljussättning och grundläggande förutsättningar för att ta bilder då dessa evenemang ibland är TV-sända och måste uppfylla vissa parametrar för att göra sig bra på bild. Detta till trots är det flesta pokermiljöer nedsläckta. Många casinoanläggningar runt om i världen saknar fönster utåt helt och hållet vilket kan påverka fotokvalitet. Få spelanläggningar tillåter användning av kameror med blixt eftersom det anses störa spelare och personal.
Här gäller det därmed att dels införskaffa rätt utrustning för att skapa optimala förutsättningar för bilder med rätt ljussättning och att öka ISO-hastigheten och kamerans ljuskänslighet. I ett illa belyst rum bidrar högre ISO till bättre bilder. För att kompensera bristande ljussättning rekommenderar vi även att du använder en lins med en bländare på minst 2,8. Dessa anses i regel vara snabba eller ljusstarka. Det värsta en fotograf vet, däribland undertecknad, är när ett alldeles perfekt motiv och ögonblick förstörs av att ljussättningen är krass. Att vara förberedd vad gäller kunskap om den plats du ska fota och att inneha rätt utrustning för omständigheterna är därmed A och O.