Som företagare är din webbplats på många sätt ditt ansikte utåt. Därför gäller det att du ger ett professionellt intryck på alla sätt och vis. Du bör bland annat ha proffsiga bilder som visar det du vill förmedla. Exakt vilka bilder du ska använda beror förstås på vilken bransch du är verksam i. Här berättar vi mer om varför det är viktigt att välja ut rätt bilder till en professionell hemsida.
Ett smart val för alla typers hemsidor
Oavsett om du driver ett Casino utan licens och spelpaus eller om du driver en webbshop som säljer kläder bör du ha proffsiga bilder. När du driver ett casino bör du ge ett seriöst intryck och visa att spelarna kan lita på sajten. Detsamma gäller för en webbshop. Därför lönar det sig normalt att anlita en proffsfotograf, även om det blir en extra kostnad. Det är förmodligen något som kommer att betala sig i längden och kan ses som en framtida investering för ditt företag.
Inkludera människor i bilderna
Något som ofta ger ett professionellt intryck är att ha med människor på dina bilder. Det ser inbjudande ut och får besökarna att föreställa sig att de befinner sig i samma position. Om du har en produkt eller en tjänst som kan säljas med hjälp av människor brukar det alltså vara ett säkert kort.
Väck känslor
Vi människor är väldigt känslostyrda när vi ska fatta beslut. Det är något som kan utnyttjas när du ska bestämma vilka bilder du ska ha på din hemsida. Du bör till exempel inte välja mörka och dystra bilder som kan väcka fel känslor, utan snarare glada och lockande bilder som sätter det du säljer i gott ljus. Det gäller särskilt om du försöker konvertera dina besökare till köpare.
Om du säljer en produkt som ska fixa ett problem kan det vara en bra idé att visa upp före- och efterbilder så att den potentiella kunden kan se hur slutresultatet blir. Det kan även vara fördelaktigt att ha instruktionsbilder över hur processen går till då det kan ge kunden ett större förtroende för produkten och därmed lockas till ett köp.
Lyssna på kunderna
Det är lätt att enbart utgå från sig själv i dessa situationer, men det är inte bara du som ska använda din hemsida. Du bör alltid ha dina kunder och besökare i åtanke när du väljer design och bilder. Det kan också vara bra att göra kundundersökningar i dessa lägen för att se vad det är kunden efterfrågar.
Du kan också ställa dig själv några frågor i samband med estetiska val. En av de viktigaste frågorna att ställa är om bilden hjälper dina eventuella kunder att förstå dina produkter. Om inte bör du förmodligen välja en annan bild.
Välj bilder som passar dina mål
Om du driver ett företag har du säkerligen ett antal mål som du vill uppnå. Det kan till exempel vara att öka omsättningen eller få verksamheten att växa och täcka ett större geografiskt område. Det kan också vara något lite mindre som att få fler att registrera sig till ditt nyhetsbrev. Då är det bra att anpassa bilderna till specifika mål eller delmål.
Det är viktigt med bilder av hög kvalitet
Det kan tyckas självklart, men om du har en hemsida med bilder av sämre kvalitet där det inte går att tyda motivet kan kunderna se företaget som oseriöst och därför vända sig någon annanstans. Först och främst ger det ett väldigt oprofessionellt intryck, sedan får du inte heller möjligheten att förstärka ditt budskap med bra bilder. Se bilderna som ett sätt att visa upp ditt företags styrkor. Därför är det värt att lägga ner lite extra pengar på just fotografier.
Anlita en proffsfotograf eller inte?
Även om det finns mycket tips på nätet om hur du kan ta proffsiga bilder på egen hand, är det inte säkert att det räcker för en professionell hemsida. Normalt så tjänar du på att betala avgiften och anlita en proffsbyrå. En fördel med en proffsfotograf är att denne kan hjälpa dig att förverkliga dina visioner och komma med förslag på hur något kan porträtteras bättre.
Om du beskriver för fotografen vad du har för mål med webbsidan kan denne komma på ett koncept som passar. En fotograf brukar även ha möjligheten att boka in modeller om du skulle vilja använda människor på bilderna.
Oavsett vart du bor i landet brukar det inte vara några problem att hitta en professionell fotograf. Många tar dessutom emot förfrågningar över hela Sverige. Du kan alltid titta igenom fotografens portfölj av bilder och som om det är en stil som du eftersträvar. På så sätt kan du hitta något som passar perfekt med ditt företags värdegrund.